新約聖書

The Gospel According to St. Luke
ルカによる福音書 第11章

 
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 11-1  And it came to pass, as he was praying in a certain place, that when he ceased, one of his disciples said unto him, Lord, teach us to pray, even as John also taught his disciples.  また、イエスはある所で祈っておられたが、それが終ったとき、弟子のひとりが言った、「主よ、ヨハネがその弟子たちに教えたように、わたしたちにも祈ることを教えてください」。
 11-2  And he said unto them, When ye pray, say, Father, Hallowed be thy name. Thy kingdom come.  そこで彼らに言われた、「祈るときには、こう言いなさい、『父よ、御名があがめられますように。御国がきますように。
 11-3  Give us day by day our daily bread.  わたしたちの日ごとの食物を、日々お与えください。
 11-4  And forgive us our sins; for we ourselves also forgive every one that is indebted to us. And bring us not into temptation.  わたしたちに負債のある者を皆ゆるしますから、わたしたちの罪をもおゆるしください。わたしたちを試みに会わせないでください』」。
 11-5  And he said unto them, Which of you shall have a friend, and shall go unto him at midnight, and say to him, Friend, lend me three loaves;  そして彼らに言われた、「あなたがたのうちのだれかに、友人があるとして、その人のところへ真夜中に行き、『友よ、パンを三つ貸してください。
 11-6  for a friend of mine is come to me from a journey, and I have nothing to set before him;  友だちが旅先からわたしのところに着いたのですが、何も出すものがありませんから』と言った場合、
 11-7  and he from within shall answer and say, Trouble me not: the door is now shut, and my children are with me in bed; I cannot rise and give thee?  彼は内から、『面倒をかけないでくれ。もう戸は締めてしまったし、子供たちもわたしと一緒に床にはいっているので、いま起きて何もあげるわけにはいかない』と言うであろう。
 11-8  I say unto you, Though he will not rise and give him because he is his friend, yet because of his importunity he will arise and give him as many as he needeth.  しかし、よく聞きなさい、友人だからというのでは起きて与えないが、しきりに願うので、起き上がって必要なものを出してくれるであろう。
 11-9  And I say unto you, Ask, and it shall be given you; seek, and ye shall find; knock, and it shall be opened unto you.  そこでわたしはあなたがたに言う。求めよ、そうすれば、与えられるであろう。捜せ、そうすれば見いだすであろう。門をたたけ、そうすれば、あけてもらえるであろう。
 11-10  For every one that asketh receiveth; and he that seeketh findeth; and to him that knocketh it shall be opened.  すべて求める者は得、捜す者は見いだし、門をたたく者はあけてもらえるからである。
 11-11  And of which of you that is a father shall his son ask a loaf, and he give him a stone? or a fish, and he for a fish give him a serpent?  あなたがたのうちで、父であるものは、その子が魚を求めるのに、魚の代りにへびを与えるだろうか。
 11-12  Or if he shall ask an egg, will he give him a scorpion?  卵を求めるのに、さそりを与えるだろうか。
 11-13  If ye then, being evil, know how to give good gifts unto your children, how much more shall your heavenly Father give the Holy Spirit to them that ask him?  このように、あなたがたは悪い者であっても、自分の子供には、良い贈り物をすることを知っているとすれば、天の父はなおさら、求めて来る者に聖霊を下さらないことがあろうか」。
 11-14  And he was casting out a demon that was dumb. And it came to pass, when the demon was gone out, the dumb man spake; and the multitudes marvelled.  さて、イエスが悪霊を追い出しておられた。それは、物を言えなくする霊であった。悪霊が出て行くと、おしが物を言うようになったので、群衆は不思議に思った。
 11-15  But some of them said, By Beelzebub the prince of the demons casteth he out demons.  その中のある人々が、「彼は悪霊のかしらベルゼブルによって、悪霊どもを追い出しているのだ」と言い、
 11-16  And others, trying him, sought of him a sign from heaven.  またほかの人々は、イエスを試みようとして、天からのしるしを求めた。
 11-17  But he, knowing their thoughts, said unto them, Every kingdom divided against itself is brought to desolation; and a house divided against a house falleth.  しかしイエスは、彼らの思いを見抜いて言われた、「おおよそ国が内部で分裂すれば自滅してしまい、また家が分れ争えば倒れてしまう。
 11-18  And if Satan also is divided against himself, how shall his kingdom stand? because ye say that I cast out demons by Beelzebub.  そこでサタンも内部で分裂すれば、その国はどうして立ち行けよう。あなたがたはわたしがベルゼブルによって悪霊を追い出していると言うが、
 11-19  And if I by Beelzebub cast out demons, by whom do your sons cast them out? therefore shall they be your judges.  もしわたしがベルゼブルによって悪霊を追い出すとすれば、あなたがたの仲間はだれによって追い出すのであろうか。だから、彼らがあなたがたをさばく者となるであろう。
 11-20  But if I by the finger of God cast out demons, then is the kingdom of God come upon you.  しかし、わたしが神の指によって悪霊を追い出しているのなら、神の国はすでにあなたがたのところにきたのである。
 11-21  When the strong man fully armed guardeth his own court, his goods are in peace:  強い人が十分に武装して自分の邸宅を守っている限り、その持ち物は安全である。
 11-22  but when a stronger than he shall come upon him, and overcome him, he taketh from him his whole armor wherein he trusted, and divideth his spoils.  しかし、もっと強い者が襲ってきて彼に打ち勝てば、その頼みにしていた武具を奪って、その分捕品を分けるのである。
 11-23  He that is not with me is against me; and he that gathereth not with me scattereth.  わたしの味方でない者は、わたしに反対するものであり、わたしと共に集めない者は、散らすものである。
 11-24  The unclean spirit when he is gone out of the man, passeth through waterless places, seeking rest, and finding none, he saith, I will turn back unto my house whence I came out.  汚れた霊が人から出ると、休み場を求めて水の無い所を歩きまわるが、見つからないので、出てきた元の家に帰ろうと言って、
 11-25  And when he is come, he findeth it swept and garnished.  帰って見ると、その家はそうじがしてある上、飾りつけがしてあった。
 11-26  Then goeth he, and taketh to him seven other spirits more evil than himself; and they enter in and dwell there: and the last state of that man becometh worse than the first.  そこでまた出て行って、自分以上に悪い他の七つの霊を引き連れてきて中にはいり、そこに住み込む。そうすると、その人の後の状態は初めよりももっと悪くなるのである」。
 11-27  And it came to pass, as he said these things, a certain woman out of the multitude lifted up her voice, and said unto him, Blessed is the womb that bare thee, and the breasts which thou didst suck.  イエスがこう話しておられるとき、群衆の中からひとりの女が声を張りあげて言った、「あなたを宿した胎、あなたが吸われた乳房は、なんとめぐまれていることでしょう」。
 11-28  But he said, Yea rather, blessed are they that hear the word of God, and keep it.  しかしイエスは言われた、「いや、めぐまれているのは、むしろ、神の言を聞いてそれを守る人たちである」。
 11-29  And when the multitudes were gathering together unto him, he began to say, This generation is an evil generation: it seeketh after a sign; and there shall no sign be given to it but the sign of Jonah.  さて群衆が群がり集まったので、イエスは語り出された、「この時代は邪悪な時代である。それはしるしを求めるが、ヨナのしるしのほかには、なんのしるしも与えられないであろう。
 11-30  For even as Jonah became a sign unto the Ninevites, so shall also the Son of man be to this generation.  というのは、ニネベの人々に対してヨナがしるしとなったように、人の子もこの時代に対してしるしとなるであろう。
 11-31  The queen of the south shall rise up in the judgment with the men of this generation, and shall condemn them: for she came from the ends of the earth to hear the wisdom of Solomon; and behold, a greater than Solomon is here.  南の女王が、今の時代の人々と共にさばきの場に立って、彼らを罪に定めるであろう。なぜなら、彼女はソロモンの知恵を聞くために、地の果からはるばるきたからである。しかし見よ、ソロモンにまさる者がここにいる。
 11-32  The men of Nineveh shall stand up in the judgment with this generation, and shall condemn it: for they repented at the preaching of Jonah; and behold, a greater than Jonah is here.  ニネベの人々が、今の時代の人々と共にさばきの場に立って、彼らを罪に定めるであろう。なぜなら、ニネベの人々はヨナの宣教によって悔い改めたからである。しかし見よ、ヨナにまさる者がここにいる。
 11-33  No man, when he hath lighted a lamp, putteth it in a cellar, neither under the bushel, but on the stand, that they which enter in may see the light.  だれもあかりをともして、それを穴倉の中や枡の下に置くことはしない。むしろはいって来る人たちに、そのあかりが見えるように、燭台の上におく。
 11-34  The lamp of thy body is thine eye: when thine eye is single, thy whole body also is full of light; but when it is evil, thy body also is full of darkness.  あなたの目は、からだのあかりである。あなたの目が澄んでおれば、全身も明るいが、目がわるければ、からだも暗い。
 11-35  Look therefore whether the light that is in thee be not darkness.  だから、あなたの内なる光が暗くならないように注意しなさい。
 11-36  If therefore thy whole body be full of light, having no part dark, it shall be wholly full of light, as when the lamp with its bright shining doth give thee light.  もし、あなたのからだ全体が明るくて、暗い部分が少しもなければ、ちょうど、あかりが輝いてあなたを照す時のように、全身が明るくなるであろう」。
 11-37  Now as he spake, a Pharisee asketh him to dine with him: and he went in, and sat down to meat.  イエスが語っておられた時、あるパリサイ人が、自分の家で食事をしていただきたいと申し出たので、はいって食卓につかれた。
 11-38  And when the Pharisee saw it, he marvelled that he had not first bathed himself before dinner.  ところが、食前にまず洗うことをなさらなかったのを見て、そのパリサイ人が不思議に思った。
 11-39  And the Lord said unto him, Now ye the Pharisees cleanse the outside of the cup and of the platter; but your inward part is full of extortion and wickedness.  そこで主は彼に言われた、「いったい、あなたがたパリサイ人は、杯や盆の外側をきよめるが、あなたがたの内側は貪欲と邪悪とで満ちている。
 11-40  Ye foolish ones, did not he that made the outside make the inside also?  愚かな者たちよ、外側を造ったかたは、また内側も造られたではないか。
 11-41  But give for alms those things which are within; and behold, all things are clean unto you.  ただ、内側にあるものをきよめなさい。そうすれば、いっさいがあなたがたにとって、清いものとなる。
 11-42  But woe unto you Pharisees! for ye tithe mint and rue and every herb, and pass over justice and the love of God: but these ought ye to have done, and not to leave the other undone.  しかし、あなた方パリサイ人は、わざわいである。はっか、うん香、あらゆる野菜などの十分の一を宮に納めておりながら、義と神に対する愛とをなおざりにしている。それもなおざりにはできないが、これは行わねばならない。
 11-43  Woe unto you Pharisees! for ye love the chief seats in the synagogues, and the salutations in the marketplaces.  あなたがたパリサイ人は、わざわいである。会堂の上席や広場での敬礼を好んでいる。
 11-44  Woe unto you! for ye are as the tombs which appear not, and the men that walk over them know it not.  あなたがたは、わざわいである。人目につかない墓のようなものである。その上を歩いても人々は気づかないでいる」。
 11-45  And one of the lawyers answering saith unto him, Teacher, in saying this thou reproachest us also.  ひとりの律法学者がイエスに答えて言った、「先生、そんなことを言われるのは、わたしたちまでも侮辱することです」。
 11-46  And he said, Woe unto you lawyers also! for ye load men with burdens grievous to be borne, and ye yourselves touch not the burdens with one of your fingers.  そこで言われた、「あなたがた律法学者も、わざわいである。負い切れない重荷を人に負わせながら、自分ではその荷に指一本でも触れようとしない。
 11-47  Woe unto you! for ye build the tombs of the prophets, and your fathers killed them.  あなたがたは、わざわいである。預言者たちの碑を建てるが、しかし彼らを殺したのは、あなたがたの先祖であったのだ。
 11-48  So ye are witnesses and consent unto the works of your fathers: for they killed them, and ye build their tombs.  だから、あなたがたは、自分の先祖のしわざに同意する証人なのだ。先祖が彼らを殺し、あなたがたがその碑を建てるのだから。
 11-49  Therefore also said the wisdom of God, I will send unto them prophets and apostles; and some of them they shall kill and persecute;  それゆえに、『神の知恵』も言っている、『わたしは預言者と使徒とを彼らにつかわすが、彼らはそのうちのある者を殺したり、迫害したりするであろう』。
 11-50  that the blood of all the prophets, which was shed from the foundation of the world, may be required of this generation;  それで、アベルの血から祭壇と神殿との間で殺されたザカリヤの血に至るまで、世の初めから流されてきたすべての預言者の血について、この時代がその責任を問われる。
 11-51  from the blood of Abel unto the blood of Zachariah, who perished between the altar and the sanctuary: yea, I say unto you, it shall be required of this generation.  そうだ、あなたがたに言っておく、この時代がその責任を問われるであろう。
 11-52  Woe unto you lawyers! for ye took away the key of knowledge: ye entered not in yourselves, and them that were entering in ye hindered.  あなたがた律法学者は、わざわいである。知識のかぎを取りあげて、自分がはいらないばかりか、はいろうとする人たちを妨げてきた」。
 11-53  And when he was come out from thence, the scribes and the Pharisees began to press upon him vehemently, and to provoke him to speak of many things;  イエスがそこを出て行かれると、律法学者やパリサイ人は、激しく詰め寄り、いろいろな事を問いかけて、
 11-54  laying wait for him, to catch something out of his mouth.  イエスの口から何か言いがかりを得ようと、ねらいはじめた。